|
||||||||
|
“The boost we all need in these crazy months…” Gurf Morlix is een multi-instrumentalist, zanger en muziekproducer uit Buffalo (NY), die al sinds 1975 in Austin (TX) woont. Ondanks dat hij samenwerkte met bekende Americana en Alt Country artiesten als Warren Zevon, Lucinda Williams en Blaze Foley, dat hij lid is van de Austin én de Buffalo Music Hall of Fame én al tien albums uitbracht, blijft hij alsnog vrij onbekend. De instrumenten die hij bespeelt zijn o.a. gitaar, basgitaar, mandoline, mandoloncello, dobro, pedal steel, Weissenborn, banjo, mondharmonica en drums. Gurf Morlix kwam niet uit een muzikaal gezin. Na het horen van “Cathy’s Clown” van de “Everly Brothers” en het zien van een optreden van The Beatles in de Ed Sullivan show, was het hem duidelijk dat zijn toekomst in de muziek lag. Hij leerde bas spelen toen hij op de lagere school zat en op zijn zestiende begon hij op te treden in lokale bars in Buffalo. Omdat het in Buffalo moeilijk was om leden voor een band te vinden, verhuisde Morlix in 1975 naar Texas en trad daar op met countryzanger Blaze Foley. In 1981 maakte Morlix zijn platendebuut als bassist op ‘Shameless Love’ van Eric Taylor. Toen hij in datzelfde jaar naar Los Angeles verhuisde, speelde hij daar samen met Dwight Yoakam, Jim Lauderdale, de Millers en uiteindelijk met de Texaanse Lucinda Williams. Hij speelde van 1985 tot 1996 in haar band en produceerde enkele van haar albums. Hij brak met haar tijdens de opnames door het voortdurend uitstellen van haar volgende album ‘Car Wheels on a Gravel Road’, dat uiteindelijk in 1998 verscheen. In 1990 toerde Gurf met Warren Zevon. Morlix keerde naar Austin terug in 1991, waar hij eind 1999 zijn Rootball Studio vestigde. Daar produceerde hij van albums van andere artiesten (Slaid Cleaves, Mary Gauthier, Robert Earl Keen, Ray Wylie Hubbard) en werkte hij tussendoor aan soloalbums. Zijn debuutalbum ‘Toad of Titicaca’ (2000) was het eerste album dat daar werd opgenomen, maar ‘Broke Down’ (2000) van Slaid Cleaves was het eerste daar opgenomen album én uitgebracht werd. Morlix trad als op in de Lage Landen: op Blue Highways in Utrecht (april 2003), in Toogenblik in Brussel (2009), op de ‘Bluesdagen in Assen’ en in Paradiso in Amsterdam (januari en februari 2009). Voor iemand als Gurf Morlix was de pandemie een ramp. Het belette hem echter niet om nieuwe nummers te schrijven en op te nemen. Op zijn nieuwe pandemische album ‘The Tightening of the Screws’ zijn meerdere kanten van Gurf te horen. Er is Gurf die de grimmige randen van de emoties raakt en die put uit de haveloze schoonheid van het leven. Zo is “Touch You Inside” de opener die drijft op een reggaeachtig ritme, broeierig en een ontroerend romantisch nummer, “My Prison” hypnotiserend en gespannen en pakt hij, in het dromerige “Blood on the Page” de chaos van het leven tijdens de pandemie in al zijn opwinding en onzekerheid aan. Gurf’s blues kant kan je horen in het broeierige “Daddy Longlegs” waar hij je met zijn stekelige gitaar en doffe drumslagen prikkelt, in “Lost in the Shuffle” als hij het erg dubbelzinnig over het toeren heeft en in “Lockdown Dismal Blues”, dat een mooi voorbeeld is van bijna hemelse, breekbare blues. Om af te ronden huppelt Gurf nog even opgewonden rond op “Comin' Back to Haunt Me”, een country rocker, een honky tonker pur sang. “Gurf Morlix’ 'The Tightening of the Screws' should finally ensure the breakthrough of this great artist…” (ESC for Rootstime) Eric Schuurmans
Album tracklist: 01. Touch You Inside – 02. My Prison – 03. A Better Place – 04. Blood on the Page – 05. A Matter of Time – 06. Daddy Longlegs – 07. The Pulse Is Primal – 08. Lost in the Shuffle – 09. Lockdown Dismal Blues – 10. Comin' Back to Haunt Me | Music/Lyrics by: Gurf Morlix © 2021 | Produced, engineered & mixed by: Gurf Morlix | Album credits: Gurf Morlix: vocs, guitar, keys, drums, percussion / Rick Richards: drums, drum kit (2) / Ray Bonneville: harmonica / Nick Connolly: organ B3 Discography GURF MORLIX (solo): The Tightening of the Screws [2021] | Impossible Blue [2019] | The Soul & the Heal [2017] | Eatin’ @ Me [2015] | Finds the Present Tense [2013] | Blaze Foley‘s 113th Wet Dream [2011] | Last Exit to Happyland [2009] | Birth to Boneyard” (instrumental version of ‘Diamonds to Dust’) [2008] | Diamond to Dust [2007] | Cut ‘n Shoot’ [2004] | Fishin‘ in the Muddy [2002] | Toad of Titicaca [2000] |
|